شنبه

تحریم یه اسم شیک واسه جنگه


واردات داروهای بیماری‌های خاص به خاطر تحریم‌ها قطع یا کم شده. مواد اولیه‌ی خیلی از داروها هم دیگر نمی‌رسد. دارویی که قبلا می‌شد راحت و ارزان (البته به نسبت شرایط حالا) تهیه کرد، حالا با قیمت خیلی بالا و با سختی گیر می‌‌آید یا اصلا گیر نمی‌آید. کسی را می‌شناسم که چندروز یک‌بار باید برای خرید آمپول چهارمیلیون تومان پول بدهد و با وجود این ممکن است یک هفته بگذرد و آمپول به دستش نرسد. با وجود تحریم‌ها، بیمارها خیلی زود به خط فقر می‌رسند، خیلی دیرتر درمان می‌شوند، خیلی زودتر می‌میرند.

تحریم احتمالن برای ما در گران شدن جنس‌ها خلاصه می‌شود، ولی دارد جان آدم‌های زیادی را می‌گیرد. در جنگ و حمله‌ی مسلحانه اگر یک‌نفر بمیرد، مردنش مهم است، تبدیل به خبر می‌شود، درباره‌‌اش موضع‌گیری می‌کنند، اما الان معلوم نیست چقدر آدم بر اثر تحریم‌ها مرده‌اند، جان سپرده‌اند، کشته شده‌اند. جنگ کشتار پرسر و صداست و تحریم کشتار بی‌صدا. انگار برای جنگی که دارد اتفاق می‌افتد صداخفه‌کن گذاشته باشند. برای ما که هنوز گرفتار بیماری‌های خاص نشده‌ایم نه، اما برای آنها که گرفتارند شاید تحریم بی‌رحمانه‌تر از جنگ باشد چون با مشکلشان تنها مانده‌اند، چون مشکلشان شخصی است، چون نشانی ازشان توی خبرها و تحلیل‌ها و بیانیه‌های حقوق بشری نیست.

می‌خواهند اختلافات را مسالمت‌آمیز حل کنند. مسالمت‌آمیز یعنی آدم‌ها بمیرند و صدایش درنیاید. دردآور است که جماعتی با تحریم موافقند. چون در ظاهر قرار است به حکومت فشار بیاورد، سکوت کرده‌اند و فکر می‌کنند اگر علیه کارهای آمریکا و غرب موضع بگیرند، دارند به جمهوری اسلامی حال می‌دهند. وقایع را برای خودشان ساده کرده‌اند: "دشمن دشمنم، دوستم است"، نه به دلیل فکر می‌کنند و نه به نتیجه.

شاید بشود به‌جای بهت‌زده نگاه کردن، کاری کرد. مثلن در خارج از ایران آدم‌ها را جمع کرد جلوی دفتر سازمان ملل، سازمان‌های حقوق بشری و اعتراض کرد، از وضعیت بیمارهایی که تحریم دارد جانشان را می‌گیرد به خبرگزاری‌های بزرگ گزارش داد، آدم‌های اسم و رسم‌دار را با خود همراه کرد، کمپین یک میلیون امضا، ده میلیون امضا برای پایان دادن به تحریم دارو راه انداخت. (واردات دارو را تحریم نکرده‌اند اما با تحریم بانک‌ها و ناممکن شدن نقل و انتقال پول خرید دارو هم سخت یا غیرممکن شده.)

۱۹ نظر:

  1. کسی این کمپین رو راه انداخته؟ اگه راه انداخته بگید. وگرنه کار 5 دقیقه است تو فیسبوک.

    پاسخحذف
  2. be jaye campaign joloye sazmane melal berizid tu khiabun risheye in hokumato bekanid!chera hamash eshtebah be ghazie nega mikonind?!!!

    پاسخحذف
  3. حضرت آقا/خانم ناشناس
    شما که در کار ریشه کنی هستی لااقل اول کمی به خودت زحمت بده و با کمک سرویس گوگل ترانسلیتریشن دستور العملهایت را فارسی تایپ کن تا ریشه کنها راحت تر بتوانند آنرا بخوانند .

    پاسخحذف
  4. دارو تحریم نیست که بخوایم علیه تحریمش اعتراض کنیم! مشکل مدیریتی داخلی وقتی ارز نرخ دولتی رو به دارو نمیده و به چیزهای دیگه می‌ده! تو این حالت که داروسازها مواد اولیه نمی‌تونن بخرن (به‌خاطر گرونی ارز که دولت حمایتشون نمی‌کنه) و دارو خارجی هم یا وارد نمی‌شه یا باقیمت بالا (بازم به خاطر حمایت نکردن دولت). پس مشکل مستقیما داخلی نه خارجی و حالا تحریم‌ها هم بهانه‌ای شده برای دولت که از سر خودش وا کنه.

    پاسخحذف
  5. تحریم هیچ ربطی به جنگ نداره و در حال حاضر تنها راهیه که میشه علیه ایران به کار گرفت. واضحه که من خودم هم بعنوان یه شهروند ایرانی دارم تبعاتش رو تحمل میکنم ولی نمیفهمم اینکه یه کشور نخواد با یه کشور دیگه رابطه داشته باشه کجاش غیراخلاقی و غیرانسانیه. کی کجا گفته که یه کشور ملزمه به اینکه به یه کشور دیگه دارو بفروشه؟ در ضمن درسته هدف تحریمها اگر هم دولت رو نشونه گرفته داره پدر ما رو درمیاره ولی در کل ما هم بیگناه نیستیم بخاطر اینکه به هرحال هر کدوممون مستقیم یا غیرمستقیم مسبب وجود این مجانینی هستیم که بهمون حکومت میکنن. صفت بیگناه فقط تا اونجا در مورد ما صدق میکنه که بگیم ما آدم نکشتیم. بله نکشتیم. کسی هم ما رو نمیکُشه. تحریمها هم در واقع کسی رو نمیکُشه. اصولا تمام هدف تحریم بعنوان یه استراتژی جایگزین جنگ اینه که فشار رو به دولت "و" به مردمش زیاد کنه اونقدر که این اهرم بالاخره نتیجه بده و کشور "قانون شکن" رو وادار به عقب نشینی کنه. این همه گریه زاری و مثال زدن راجع به اونایی که دارو لازم دارن واقعا عجیبه برام. تحریم کشنده نیست آقا جان. کره شمالی اینهمه ساله که شدیدترین تحریمها علیه ش اعمال میشه و با این آماری که شما از کشته های احتمالی تحریم داری میدی تا الان باید نسلشون منقرض شده بود. دست بردارید از این تئوریهای سانتی مانتال. سیاست دنیا خیلی جدی تر از اینه که چار تا کمپین و شعار و امضا بتونه جلوی یه تصمیم به این بزرگی با این ابعاد وسیع رو بگیره. ما خیلی هنر کنیم وضع داخل کشور رو بهتر کنیم. به جای تحریم انتخابات رای بدیم. به خاتمی نخندیم و مسخره ش نکنیم که رای داده. بدونیم فعلا همین یه راه حل مدنی رو داریم حتی اگه توش اما و اگر باشه. بدونیم هنوز انتخاب بین بد و بدتر میتونه چاره ساز باشه. بفهمیم اگه انتخاب بعدی یه کم کمتر از احمدی نژاد و دار و دسته ش بد باشه شاید این تحریمها کمتر شه. اینها راه حلهای عملیه، راه حلهای ممکن. نخندونین آدمو با کمپین نمیدونم چند امضا.

    پاسخحذف
  6. همین به اصطلاح روشن فکر بازی های افرادی مثل شما هست که این رژیم رو 33 سال نگه داشته و نگه میداره به امید خدا!
    این پیشنهاد شمابه هیچ جا نخواهد رسید چون همه مشکلات این کشور زیر سر این رژیم ملعون هست،برای کسری بودجه خودش داره جیب مردم رو خالی میکنه!وگرنه تحریم ها تا این حد تاثیر نداره!البته همیشه گفتن هر ملتی لایق حکومتی هست که داره!
    به قول اون ناشناس که با فنگلیش نوشته بودراهش ریشه کنی این رژیم فاسد آخوندیه! (واصلا هم جای گیر نداشت چوم همه اونقدری سواد دارن که بتونن چند خط فینگلیش بخونن!شماهم جای عصبانی شدن از شنیده نظری مخالف نظرتون یه کم تاریخ مطالعه بفرمایید)
    تا وقتی نفهمیم که چه طور 33 سال پیش شدیم بازیچه دست آمریکا و انگلیس و این آخوندا رو آوردیم تو کشورمون این مملکت همینی که هست میمونه و روز روز بدتر میشه!
    البته من بعید میدونم! چون مردم ایران همیشه بازیچه دستن و برخلاف اینکه خیلی ادعای فهیم بودن و روشنفکری دارن همیشه فریب میخورن و نمیتونن دوست و دشمنشون رو تشخیص بدن.

    پاسخحذف
  7. "نه به دلیل فکر میکنند نه به نتیجه" شما اینو بسط بده تو همه کارای این مردم.
    یه سری آدمم خوشحالن و میگن:دیدی گفتم

    پاسخحذف
  8. یا پاش وایسین یا خفه شین ... وقتی 4 سال پیش مثله ندید پدیدها ریختین تو خیابون ، باید فکر اینجاش رو هم میکردین ! اروپا و امریکا تا دیدن تو ایران وضع خر تو خر شده ، گفتن پیچ تحریم رو بپیچونیم سفتِ سفت بشه که وقتشه ! ملّت اوزگل هم با لب و لوچه آویزون رفتن تمرگیدن تو خونشون ، حالا هم بکش ! 18 ساله هی میگن ایران 6 ماه دیگه بمب اتمی داره ، 1 سال دیگه بمب داره ... باز هم دارن میگن ! یادتونه خرداد 89 نخست وزیر ترکیه و رئیس جمهور برزیل اومدن ایران ! ایران راضی شد اورانیوم 20 درصد غنی شده رو بده ترکیه ! چی شد ؟ فرداش ایران تحریم شد ... چرا قبول نشد معامله ؟ چون ملّت نفهم مثله یابو رفته بود تو خیابون و توهّم داده بود که دولت داره سقوط میکنه ... که نکرد و این هم نتیجه اش !

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دیگه تو هم مزخرف نگو بابا.

      حذف
    2. من نفهمیدم گوز به شقیقه چه ربطی داشت؟

      حذف
  9. این مردم لیاقتشون مرگه. اونم مرگ تدریجی‌ که به مراتب سخت تر از مرگ آنیه! پدر مادرای ما و بازی از خدامون که سنشون بالاتره ۳۳ سال پیش وقتی‌ ریختن تو خیابون و مثل گوسفند دنبال ۴ تا آخوند کثافت راه افتادن باید فکر‌ اینجارو میکردن. وقتی‌ هنوز که هنوزه روز مرگ یه عرب لجن که ۱۴۰۰ سال پیش مرده تو سر و صورتشون میزنن و عربده میکشن لیاقتش همینه و بدتر از این. متأسفانه تو این مواقع همیشه خشک و تر باهم میسوزن. عیبی نداره، برین مسجد دعا کنین شاید مریضاتون شفا بگیرن از آقا!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. تو كثافت بيشعور لجن خفه شو تو كه نفهميدي كه امام شهيد شد و جونشو فدا كرد بحاطر اينكه به من و تو ي احمق درس ازادگي و انسانيت بده ، من نه با اين دولت و حكومت و كارهاشون موافقم نه با ظلمهايي كه ميشه موافقم ولي دليلي نداره عده اي از خدا بيخبر جاه طلب هر غلطي به نام اسلام و شيعه بكنند ما همه رو به حساب ائمه و اسلام بذاريم امام انقلاب خوبي شروع كرد ولي وسط راه دست نا اهلش افتاد خون جوانهاي پاك در راه انقلاب ريخته شد و تو حق نداري چنين سخنهاي سخيف نثار ائمه اطهار و انقلاب كني
      حدا هدايدت كنه

      حذف
  10. آدم با خوندن این کامنت ها دلش بیشتر می گیره... اگر یکه از عزیزان این افراد در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ بود و خودش در به در به دنبال یه دونه از این داروها فکر کنم به این راحتی به مردم بد و بیراه نمی گفت.
    این کامنت ها رو می خونی می فهمی چه قدر راه هست که مملکت درست بشه.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آقا یا خانم محترم. هیچکس دوست نداره عزیزش به خاطر کمبود یا گرونی دارو با مرگ دست و پنجه نرم کنه. والا اگه این وضعیت گریبان من یا یکی از عزیزان منو بگیره، که البته تا حالا هم کم آسیب روحی و جسمی ندیدیم از این اوضاع، من کشورهای خارجی و تحریم ها رو عامل اصلی نمیدونم. عامل اصلی رو حکومت میدونم که با قدرت طلبی بی مورد و فساد و ناکفایتی، کشور و مردم رو به این روز انداختن و تا آستانه جنگ و تحریم پیش بردن و هیچکدومشونم پاسخگو نیستن. به جای اینکه انقدر با هر موضوعی احساسی برخورد کنید یه کم واقع گرا باشید.

      حذف
  11. باسلام
    بادوست ناشناس بالا موافقم
    موقتا درحال گزارش خلاصه ی مطلب بالا به خبرگزاریهای فرانسه هستم
    لطفا مستندات به من برسانیدبرای غنی ترکردن مطلب
    بااحترام وادب به دوستان گرامی

    پاسخحذف
  12. ضمنا آقازاده ها که دستشون به ارز دولتی میرسه معلومه که دارو وارد نمیکنن چون رانتی توش نیست. میرن پورشه و مازراتی وارد میکنن که سه برابر قیمت بفروشن. با دارو که نمیتونن همچین کاری بکنن. نمیفهمم اگه تحریم هستیم پورشه و مازراتی و هزارتا کالای لوکس دیگه چجوری وارد مملکت میشه و فقط دارو رو نمیتونن وارد کنن.

    پاسخحذف
  13. این که گفتید همه کاملا درسته. اما بالاتر از همه این حقایق یک حقیقت تلخ و در عین حال بسیار مهم هست که در واقع ریشه اصلی همه این حقایق هست و لاجرم پاسخ تلخ همه آنها. و اون اینکه آنچه داره برای ملت ما اتفاق می افته نتیجه مستقیم راهی هست که خود این ملت برای خودش انتخاب کرده و اون انتخاب اسلام به عنوان دین و حکومت اسلامی بعنوان حاکم برای اداره مملکت هست. مگه غیر از اینه که اکثریت مردم ما چنین انتخابی دارند؟ خوب من نمیدونم چرا ما ایرانی ها اصلا زیر بار این حرف نمیریم که آدم باید مسئولیت و عواقب تصمیماتش را قبول کنه. ا خوب کدوم آدم بالغی تصمیمی رو میگیره و عملی هم می کنه ولی پای عواقبش که می رسه قبول نمی کنه که هر کاری نتایج و عواقب خودش رو داره؟ هر چند که اینکه آدم قبول کنه یا نکنه فرقی نمی کنه و عواقب بالاخره در وقت خودش پیش میاد. حالا هی کمپین امضا راه بندازید. بی خبر از اینکه ریشه اصلی جای دیگه هست وتا اون هست این هم که حل بشه یک مشکل دیگه جاشو میگیره . و مسخره هست که از مرگ تأسف بار بیماران از بی دارویی حرف میزنید اما نمی بینید که این میلیونها ایرانی که سرشون رو زیر برف کردن و بی خبر از ۱) شیوه زندگی درست همه اون خارجی هایی که کافر یا دشمن یا به هر حال بیگانه می پندارند و متأسفانه حتی کنجکاو نیستن که بدونن اونا چطور زندگی می کنن در حالی که اگه بفهمن چقدر افسوس می خورن که چطور عمرشون رو هدر دادن و ۲)اینکه کلا چیزی به اسم اطلاعات در این دنیا جریان داره که بی خبری از اون نتیجه اش باختن همه چیزه ... بله این ۷۰ میلیون ایرانی در واقع همون روز که این طور شدن مردن .... کمی جدی فکر کنیم شاید فرصت باقی مونده عمرمون رو دریابیم .........

    پاسخحذف
  14. از اونجایی که همه چی به هم گره خورده و لازمه ی واقعی بودن دنیا همین پیچیدگی ها و در هم رفتگی هاست یه عده ای بر این باورند که باید ریخت تو خیابون، یه عده ای می خوان مسالمت آمیز حل کنند همه چی رو [با تحریم]، یه عده ای به همین وضع راضی ان، عده ای... و همه چی پیچیده ست. چه نتیجه ای باید گرفت؟!! هر نتیجه هزار تویی دیگه است. عنوان مناسب ترین نتیجه ست

    پاسخحذف